tirsdag 15. desember 2009

"Disruptiv innovation"/forstyrrende utvikling i skolestua

Professor Clayton M. Christensen Harvard University har sammen med to kolleger skrevet boka Disrupting class, how disruptive innovation will change the way the world learn. Her skriver han blant annet om skoleledere: "Because school leaders are limited in the tools the can use effectively, this has implications for how they introduce change"(s. 13).
Mitt store spørsmål rundt skoleledelse blir da hvordan skoler skal forholde seg til det nye, nye arenaene hvor elever og lærere lærer. Er dette disruptiv innovation (forstyrrende utvikling i skolen - min oversettelse)? Skal skolen forskånes fra elementer utenfra? For å lede tanken inn på økonomi. Professor Christensen er både lærer og økonom og underviser i økonomi. Han er opptatt av disrupting innovation i næringslivet, man skaper kunstige behov og fyller markedet med produkter som markedet da trenger for å dekke dette behovet. Er det skapt et kunstig behov i skolen, et forstyrrende element som velter begrepet skole og alt det den står for, eller skal man forholde seg til at skolen nå en gang er påvirket av samtiden og må bruke det samtiden og framtiden tilbyr?

1 kommentar:

  1. Hei Frode. jeg har også lest denne boken og jeg hadde gleden av å høre han forelese i Seattle i fjor. Slik jeg tolker disruptive innovation er at så lenge man opprettholder praksis slik den er har det ingen hensikt å introdusere ny tekonologi. Det vil si så lenge lærere har tradisjonell undervisning, her det ingen oppnår man ingen gevinster ved bærbare pc'er til alle elever. Tvert imot. Derfor må man endre hele undervisningspraksisen. Kom gjerne og forsk på vår skole, vi har tenkt mye på dette. Spennende tema.

    SvarSlett